v. 28 + 5

Idag har vi varit hos barnmorskan igen. Hon tog lite blod för att göra en andra blodgruppering. Tydligen har jag en ganska ovanlig blodgrupp och om bebben har en annan så riskerar jag att bli blodförgiftad av mitt eget barn. Ganska konstigt det där och jag förstår inte riktigt allt. Men jag sätter min tillit till min underbara barnmorska. Hon vet vad hon pratar om! Förutom blodtagandet så mätte hon magen och kände efter hur bebben låg. Den lilla rackaren ligger med huvudet neråt och har inte fixerat sig ett dugg, men det är helt normalt. Det känns lite väl tidigt för den att "fastna". Det är ju trots allt dryga tre månader kvar.

I onsdags var det dags för Sockerbelastning nr 2. Jag gjorde en för ungefär en månad sedan och eftersom mitt sockervärde ökat så mycket fick jag göra om den nu i veckan. Testet går till så att man fastar kvällen innan provet. Från och med kl 20 får man alltså inte äta eller dricka annat än vatten. Snus och rökning är inte heller tillåtet. Sedan när du kommer till mottagningen (blod lab) får du sätta dig och vila i 20-30 minuter innan det att sköterskan kommer in och tar ett stick i fingret för att kolla hur ditt blodsocker ser ut när du fastat. Efter det kommer hon med en glukosblandning som du ska dricka upp. Det är ungefär 3-4 dl och smakar ungefär som sirap. Det är lite lönntjockt ljummet vatten med skum eftersmak. Det gäller verkligen att fokusera på något annat medans man - inom 5 minuter - tvingar i sig vätskan. Sedan är det dags att vila. Dom lämnar dig ensam med ett par tidningar och en tv. Det sista blodprovet tas efter två timmar för att se hur kroppen tar hand om allt socker som du svalt.

Mitt blodsocker ökade så pass mycket efter de där två timmarna att dom med ganska stor säkerhet kan säga att jag fått graviditetsdiabetes. Värdet var inte superhögt, så barnmorskan trodde inte att jag kommer att behöva insulin utan bara justera kosten. Jag fick träffa en sköterska på vårdcentralen som gav mig en blocksockermätare och tanken är att jag ska sticka mig själv i fingret flera gånger per dag; när jag vaknat och sedan före varje måltid och sedan två timmar efter. Så det blir ungefär 7 stick i mina stackars fingar per dag. Jag tror att det ska tas tre dagar i veckan. Jag kommer nog att vara ganska så öm i fingertopparna efter nån vecka! Men vad gör man inte för det lilla livet som rullar runt i magen?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0